Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Vinteropplag eller bruk av båten?

For de som har dekket båt med innvendig styreposisjon og/eller lugarer, mener vi det aller viktigste er å ha kontroll på fuktigheten gjennom vintersesongen. Ser man bort fra alvorlige frostskader er fuktighet inni båten det som gjør mest skade. I motsetning til hva mange tror er ikke luften ved kysten veldig mye tørrere på vinteren sammenlignet med sommeren, og dersom temperatur innvendig i båten ikke er vesentlig høyere enn utvendig vil fuktigheten stadig øke på, med korrosjon, muggsopp og luktproblemer som resultat.

Vi har mange produkter som effektivt tar seg av fukten i båten - tilpasset hvilke behov du har og til dels tilpasset lommeboken.

Frostsikring

Har du vannsystemer om bord, både lensesystemer og trykkvann for forbruk, må disse tømmes 100% for å unngå frostskader. I veldig mange båter er det krevende å få tømt disse anleggene godt nok, og bruk av giftfri frostvæske kan da være løsningen. Saltvannsiden på kjølingen til innenbordsmotorer må også sikres med frostvæske.

Skal båten være i bruk gjennom vinteren har de fleste behov for frostsikring av kritiske punkter ved hjelp av varme - f.eks motorom og sentrale sjøvannsinntak. Da er frostvakter i form av varmerør eller små ovner riktig produkt.

Har du mulighet kan du varme opp hele båten til temperatur godt over frysepunktet, og dette vil i mange tilfeller også ivareta tørking av båten - forutsatt at forskjell på ute og inne temperatur er 7 grader eller mer. Ulempen er at dette krever mye strøm- som oftest mer enn det som er tillatt å ta fra brygga eller opplagsplassen på vinteren.

Problemer med is

Har du behov for å holde båtplassen eller omkringliggende områder fritt for is har vi flere gode løsninger for dette. Vår leverandør Kasco har alt fra enkle propeller til større bobleanlegg. Ta kontakt for å diskutere hva som er riktig for deg.

Båten på land

Skal motorbåten på land er det viktig at den står støtt og har tilstrekkelig med avlasting på skrog og kjøl - særlig i akterskipet som bærer motorinstallasjon. For motorbåter som ikke har henger er derfor det beste alternativet bukker produsert i stål som plasseres på riktig sted under båten. Det er flere hensyn å ta ved valg av set-up, og vi tar gjerne en prat og gir deg råd om dette.

Seilbåtstøtter er primært for sideveis stabilisering av båten. Historisk har det vært slik at hoveddelen av seilbåtens vekt skal hvile på kjølen, mens sidestøttene først og fremst sikret sideveis stabilitet. På seilbåter produsert fra ca år 2000 har trenden vært båter som er bredere og med flatere bunn. I tillegg er kjølen ofte tynnere. Men vel så viktig er det at mange båter nå har tynnere laminat i skroget. Noen båter tåler derfor ikke like mye vekt på kjølen lenger, og støttene må ta mer av vekten. En annen viktig trend er at masten på moderne båter som oftest er plassert lengre frem pga større storseil og mer brøkdelsrigg. Dette gjør at båten rett og slett står i ubalanse hvis den kun står med vekten på kjølen. For mange båter er løsningen derfor en eller flere ekstra støtter akter om kjølen, gjerne i flere "lag" der de ytterste bidrar til sidestabilitet, mens de lenger inn tar seg mer av båtvekten. Er du i tvil anbefaler vi å sjekke med verft eller importør.

Seilbåtstøttene stilles opp i par på hver side av båten, og må sikres med kjetting, wire eller lastestropper. Velg seilbåtstøtte med god justeringsmargin opp og ned, støttepunktet skal fortrinnvis ligge midt i støttens justeringsrom. Antallet støtter du trenger for din båt henger sammen med båtens vekt, hvor lang båten er og vektfordeling i båten. Denne tabellen kan brukes som veiledning.

Båtens lengdeAntall støtter
9 meter4 til 6 støtter
12 meter6 til 8 støtter
15 meter8 til 10 støtter
18 meter10 til 12 støtter

 

 

 

 

 

Dekke til båten i vinteropplag

Når båten står plassert i bukker eller krybbe er tiden inne for tildekking. For at en tildekking skal fungere i all slags vær har alle båter behov for et presenningstativ, som skaper godt med luft over dekk, og høyest mulig møne, for å sikre at snø faller av.

Et slikt stativ kan man lage selv i treverk, men det krever en del jobb og omtanke for å få det brukbart. Dessuten blir det tungt og ofte tidkrevende å sette opp skikkelig.

Vi selger derfor veldig mye opplagsstativ basert på byggesett i aluminiumsrør. De er lette, stive og praktisk i bruk. De ulike grunnpakkene kan bygges ut og suppleres med løse deler for å tilpasses akkurat din båt.

Stativene kommer som både bakkestativ og versjoner som i sin helhet plasseres på båten. Førstnevnte er som oftest best på mindre motorbåter.

Bakkestativer

Bruk presenning som dekker hele lengden av båten, men vær samtidig nøye på at det er store åpninger i hvert møne for å lufte ut fuktighet. Det er viktig at det gjøres en god jobb med festing av presenning. Dersom presenningen ikke ligger i ro vil den ofte lage merker på båten og den blir fortere utslitt eller skadet.

Har du planer om å beholde båten mer enn et par sesonger råder vi deg til å kjøpe presenning av god kvalitet. Det er bedre for båten og du sparer fort inn de ekstra pengene den koster.

Vinterkonservering av motoren

Et viktig tips til slutt for de som har bensindrevet båt. Husk å ha minst mulig bensin på tanken når den går i opplag, og hell på litt middel for å konservere bensinen. Når våren kommer, fyller du full tank før du starter. På denne måten unngår du driftsproblemer som følge av gammel bensin - et veldig vanlig vårproblem for bensinmotorer.