Vi har FRI FRAKT* på alle ordre over 2500kr! Les mer

Hydrotab

Alt du trenger å vite om Hydrotab SR interceptorer

For det første kommer båten raskere opp i plan.

Mange motorbåter leveres i dag med trimplan, og en del også med såkalte interceptorer. Fordelen for begge løsningene er at de forbedrer hvordan båten oppfører seg i vannet. 

Videre kan de justere for krenging pga. ujevn vektfordeling i båten. I tillegg kan man avhengig av hvor raskt systemet jobber justere for pitch og roll – mer om det lenger ned. 
Sist men ikke minst så vil alle de nevnte egenskapene bidra til bedre drivstofføkonomi, mer behagelig båttur, og mindre slitasje på båt, og spesielt drev.

Hvorfor vi anbefaler interceptorer fremfor trimplan

Trimplan, trim-flaps eller trim-tabs er små klaffer kjent fra vinger og ror på fly, men som også er tatt i bruk på hekken på båter. Hensikten er å trimme, i betydningen finjustere for å oppnå bedre effekt og mindre påkjenninger på fartøyet.

På båter, og da spesielt planende båter, vil trimplan på hekken bla. kunne justere båtens «pitch», altså i hvilken grad baugen peker opp eller ned, motvirke rulling (fra side til side), justere for ulik vektfordeling og sjøforhold.

I båtverden er interceptorer vanligvis en liten vertikal plate som stikker ned fra båtens hekk eller akterspeil. De vi snakker om her er mekaniske, slik at de kan skyves opp og ned ved behov

Både trimplan og interceptorer gjør i stor grad den samme hovedjobben, som veldig forenklet kan forklares med at de løfter akterspeilet og senker baugen når de settes i arbeid.

Vanlige trim-flaps, eller trim-tabs, fungerer fint for mange båter, men de fleste vil fungere enda bedre med interceptorer. Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål i forhold til din båt.

Mange lurer naturlig nok på hvilken båtstørrelse de ulike interceptor-modellene passer til, og RS-serien egner seg på båter fra ca 16 til 45 fot. 

Pakken med 2 x SR300 vil vi i utgangspunktet anbefale til de mindre båtene,, dvs fra 16  til ca 20-25 fot. 

Pakken med 2 x SR450 vil vi si fungerer for båter opp mot 25-30 fot

De større pakkene med 2 x 2 interceptorer vil egne seg for båter opp mot 35-45 fot.

 

 

Som vi vil se lenger nede i artikkelen vil vi snu på det, og si at den eller de interceptorene du får plass til er den mest riktige løsningen. Større overflate på bladene gir større effekt, og forsvarer merkostnaden over tid. Har du spørsmål rundt dette er det bare å ta kontakt med oss, men ta gjerne mål der den skal plasseres, evt. også et bilde. Du kan også se eksempler på plasseringer på bildene her på produktet.

Hvis båten din går i 50 knop eller raskere, anbefaler vi også å ta en prat med oss så vi sammen kan finne den beste løsningen.

Fordeler med interceptorer:

  • Mye raskere respons gir mindre rulling og raskere stabilisering. De aller fleste trimplan-installasjoner er trege, og klarer dermed ikke å holde følge med båtens rulling. Det blir derfor vanskelig med automatisk stabilisering. Interceptoter skal bare beveges noen få cm, og kan dermed skyves ute og inn på noen få sekunder. De kan derfor enkelt fungere i et automatisk stabiliseringssystem.

  • Mindre vannmotstand – mer løft: Konvensjonelle trimplan står i en vinkel i forhold til skroget, noe som fører til at løftekraften reduseres, og det skapes mer vannmotstand. Mange tror feilaktig at interceptorer bremser båten, siden de skyves ned vertikalt fra skroget. Men faktum er det motsatte. Interceptorer har normalt en mye mindre overflate enn trimplan, men effekten er større løftekrefter. Løftekraftens effekts forsterkes  av at de med interceptorer virker vertikalt på skroget, og i tillegg er det altså vesentlig mindre vannmotstand.

  • Raskere planing: Vi har eksempler på båter i 30-40 fotsklasssen som har brukt flere minutter på å komme opp i plan. Dette gir store påkjenninger på drev og motor, krever mye drivstoff, og kan potensielt skape farlige situasjoner pga av redusert sikt. I tillegg er det ikke spesielt behagelig for de som rammes av hekkbølgene til en båt i denne «tilstanden». Etter å ha montert trimplan gikk båtene opp i plan på noen sekunder.

  • Redusert drivstofforbruk ved både planing og under cruising, ref eksemplene ovenfor.

  • Interceptor-bladene påvirkes ikke av rurskjell og annen groe. Trimplan mister effekt relativt raskt pga. groe på deres arbeidende overflater. Selv om det oppstår groe på interceptorenes hus påvirker ikke det effekten siden det ikke gror på selve bladene. Tester har vist at interceptorene funger helt fint, også etter tre år i vannet uten vedlikehold (selv om det ikke er noe vi anbefaler).

  • Mer robuste – interceptorer er mer kompakte, og mindre utsatt for ytre krefter og påvirkning. Kreftene fordeler seg også jevnt på hele konstruksjonen, både på bladene og på innfestingen av huset. Det er heller ingen sensitive eller roterende deler i mekanismen. Utformingen av trimplan betyr nødvendigvis at kreftene fordeler seg ujevnt på konstruksjonen, noe som forsterkes av stadige forandringer i kreftene pga. endringer i vinkler og vannstrøm. 

  • Bedre stabilisering gir en forbedret båtopplevelse for alle om bord

  • Interceptorer bygger lite, de stikker ikke langt ut fra skroget, men går mer i ett med det

  • Påvirker ikke badestiger

  • Interceptorer har få bevegelige deler, og er heller ikke utsatt ved bakking på samme måte som trim-flaps

  • Vesentlig enklere installasjon på de fleste båter, og mindre sannsynlighet for feilmontering. Mange trimflapsinstallasjoner står konstant i spenn, noe som fører til at utstyret ryker.

Et hovedargument for å kjøpe trimflaps fremfor interceptorer er vanligvis prisen. Men over tid vil det i de aller fleste tilfeller være en bedre investering med interceptorer. Dette skyldes for det første lengre levetid på installasjonen. Videre vil interceptorer gi lavere drivstoffforbruk for de aller fleste. Og sist men ikke minst vil det være mindre påkjenninger på det som virkelig koster når noe ryker; motor, gir og drev.

Det finnes noen tilfeller der vi allikevel anbefaler trimflaps:

  • Båter med snekkelignende rund hekk
  • Båter der hekken er laget for å være tilpasset trimflaps
  • Ekstremt hurtiggående båter som bruker trimflaps til å styre

Fordeler med Hydrotab Interceptor, SR-serien og Moby Automatic Controller

  • Bevegelsene i Hydrotabs interceptores gjøres med et meget motstandsdyktig blad, som beveges ut og inn pneumatisk. Det vil si utnyttelse av energi ved hjelp av komprimering og ekspandering av gasser, i dette tilfelle vanlig luft.
  • Siden Hydrotab benytter trykkluft for å endre stillingen på interceptorene, og luftkompressoren står inne i båten, er det ingen elektronikk eller sensitive deler som er plassert under vann. Dette bidrar til bedre driftssikkerhet og lengre levetid.
  • SR-serien består av to interceptorer på hhv 30 og 45 cm, som kan kombineres for å skape et mest mulig skreddersydd system til akkurat din båt.
  • To monteringsmuligheter for interceptorene avhengig av hekkens utforming. Enten standard tilkobling av trykkluftslange, eller såkalt F-tilkobling hvis det er begrepet plass der interceptoren skal stå.
  • Kan bygges ut med ekstra kontroll i fly-bridge, eller lengre trykkluft-slanger. Bare ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med akkurat din båt.

Miljøfordeler

  • Hydrotab SR er laget av materialer er enkle å resirkulere, noe som bidrar til mindre forurensing og redusert karbonfotavtrykk.
  • Hydrotab SR drives av pneumatikk, og i motsetning til et system som bruker hydraulisk olje er det her ingen fare for for forurensing.

Moby  Automatic Controller

  • Moby er et ultratynt joystick-basert automatisk kontrollpanel med fargeskjerm. Moby er utviklet for utnytte det fulle potensialet til Hydrotabs interceptorer, dvs. øke båtopplevelsen til alle om bord, og samtidig spare drivstoff.
  • Med Moby går kalibreringen som en lek, og når det er kalibrert sørger interceptorene for at båten holder seg mer stabil. kommer raskere opp i plan, får kortere svingradius – og man slipper å måtte tenke på å justere manuelt – slik man må på de fleste trim-flaps.
  • Moby er et ekte NMEA 2000-produkt, og kan enkelt installeres på et eksisterende NMEA 2K nettverk uten behov for ekstra kabling.
  • Moby har et enkelt grafisk brukergrensesnitt, som er lett å lese på den 3,6" store skjermen, og som enkelt styres med joy-sticken.
  • Med en vann- og støvtetthetsgrad på IP68 kan den plasseres hvor som helst i båten, også på mindre båter der faren for en skikkelig vannsprut er større.
  • Moby kan også tilknyttes til en rekke kompatible kartplottere

Moby gir full kontroll over båten

  • Manuell stabilisering
  • Auto Trim
  • Auto Pitch
  • Full automatisk stabilisering

Andre egenskaper for Moby

  • Innebygd 10Hz GPS
  • Innebygd 3D gyro og aksellometer
  • Autodiagnose
  • Styreassisanse
  • Funksjon for å velge om båten er tungt eller lett lastet
  • Ripesikkert og refleksfritt glass i skjermen

 

 

Viktig å tenke på ved kjøp av interceptor trim-system

  • Når interceptoren går ned så bremser den ikke farten, eller skaper vann-motstand. Den skaper løft, og sparer derfor drivstoff – i tillegg til stabiliseringen.
  • Større overflate gir mer løft, noe som betyr at man i praksis ikke kan få "for stor" interceptor. Man bør heller montere så stor eller så mange det er plass til.
  • En rekke nye båter leveres med interceptorer eller trim-plan, men dessverre er alt for mange underdimensjonert for båten. Det kan gi resultater som meget lang planingsterskel, lavere komfort om bord, økt drivstoff, ikke minst stor slitasje på motor, gir og drev. I verste fall kan stabiliserings-systemet ryke, eller enda verre båtens drev. Basert på både egne erfaringer, og trim-pakker levert til kunder, mener vi derfor det er en mye bedre investering å sette på et så stort system som det er plass til.
  • Merk at flaten (hekken) der interceptoren monteres må være helt flat, hvis den er kurvet mer enn 2 mm i interceptorens monteringsbredde må det lages en egnet flate.
  • For aluminiumsbåter anbefales isoleringsplater.
  • For best effekt og minst mulig vannmotstand skal interceptorene monteres så bladet går ned vertikalt. Er hekken positiv eller negativ må det brukes kiler e.l. for å oppnå riktig vinkel. Interceptoren følger skrogets vinkel, det trenger altså ikke være vannrett i forhold til vannflaten.